-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30626 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

چرا خداوند ميفرمايد:يضل من يشاء؟

آياتي وجود دارد كه به اين معنا پرداخته است، در سوره رعد آمده است: بگو: خدا هر كه را بخواهد گمراه ميكند و هر كه باز آيد، او را به سوي خويش هدايت ميكند.(1) استناد اين قضيه به مشيت پروردگار، بر اساس سنتي است كه دائما جريان داسته و طبق نظام متقن است كه خلل نميپذيرد. مشيت پروردگار بر ضلالت كسي تعلق ميگيرد كه از خدا روي گردان باشد و به سوي او بازگشت نكند و زمينههاي مساعد را از بين ببرد، بدون اين كه اجباري در كار باشد. شايد آيه به اين مطلب اشاره داشته باشد كه كمبود اعجاز نيست چرا كه به قدر كافي پيامبر(ص) ارائه معجزه كرده، بلكه كمبود از وجود خودتان است.

لجاجتها، تعصبها و گناهاني كه سد راه توفيق الهي ميشود، مانع ايمان است. بنابر اين به سوي خدا بازگرديد و انابه كنيد و پردههاي جهل وغرور و خودخواهي را از مقابل چشم عقل و فكرتان كنار بزنيد تا جمال حق را به روشني ببينيد.(2)

جمال يا نداد نقاب و پرده ولي

غبار ره بنشان تا نظر تواني كرد

كسي كه متصف به انابه (توبه) و رجوع به حق باشد و افكار و عقايش گرفتار زنجيرههاي هوس نباشد، خدا او را با قرآن هدايت ميفرمايد. كسي كه افكار و عقايدش آزاد از قيد هواها نباشد، گمراه ميشود، هر چند آيات روشن باشد. وي از آيات بهرهمند نميگردد، هر چند معجزه باشد، بنابر اين جمله: ان اللَّه يضل بمشيته، من لم ينب اليه و يهدي اليه بمشيته من أناب اليه است؛ يعني خدا به مشيت خود كسر را كه به سوي او رجوع نكند، گمراه ميكند و به مشيت خود كسي را كه به سوي او بازگشت نمايد، هدايت ميكنند. (3)

پي نوشتها:

1 - رعد (13) آيه 27.

2 - آيت اللَّه مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج 10، ص 207 - 209، ذيل آيد 27 رعد، با اقتباس و تلخيص.

3 - علامه طباطبايي، ترجمه تفسير الميزان، ج 11، ص 539 - 543، با اقتباس و تلخيص.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.